sarakowalski

tänkvärt

Kategori: Mitt liv

 
Att tänka efter. Stanna upp och tänka efter. Det är det mitt nya skolarbete får mig att göra. Mitt hyllningstal som jag ska hålla i svenska c. Jag ska hylla feminism. 
 
Jag blir bara mer och mer upprörd när jag skriver om det, orden flödar och blir mer och mer agressiva. När jag sedan läser kommentarer och inlägg på olika håll som säger emot allt jag tror på blir jag ännu mer upprörd. Provocerad, usch. 
 
Jag blev så himla glad förut dock, när jag såg att Mary Wollstonecraft och jag är födda på samma dag. Riktigt glad blev jag. Eftermiddagens ljusglimt. (fråga mig inte varför). nice.
 
Feminism är ett väldigt intressant ämne. Väldigt enkelt att hylla. Väldigt svårt att förstå att det faktiskt finns människor därute som inte tycker alls att det är värt att hylla. Jag blir bara mer och mer radikal.
 
När jag sedan ser ett youtube-klipp med Fredrik Reinfeldt som pratar om våren eller något liknande och säger på en studentafton i Lund att "jag hängde nyss undan min vinterjacka och när jag kom in i Lund såg jag flickor i korta shorts" Han får sedan en klockren fråga av en student om jämställdhet och vad man ska göra för att kvinnor ska ses som studenter och inte som flickor i korta shorts. Kolla klippet här, det är värt att se hans dumma respons på den frågan. Usch. Jag blir lite rädd när vår stadsminister uttalar sig så. Jag blir lite rädd. Dels för att han har en sådan syn. Dels för att jag tror inte riktigt att han förstår. Om han förstår, så bryr han sig uppenbarligen inte vilket nästan är ännu läskigare.
 
blä allt det här är så läskigt överhuvudtaget. Men det är också därför jag blir så engagerad. Det är extremt sjukt, men alldeles alldeles för vanligt. Jag var inne på enblommigtekopp.blogg.se. Hon skriver bl.a. om klädföretaget American Apparel och deras reklambilder. Jag har suttit och tittat på olika nu hur länge som helst. Det är verkligen helt vrickat. De har unisex-kläder, och det är normala bilder på killar som har på sig dessa kläder. När det sedan kommer till att kvinnorna ska visa upp kläderna är det mer naken hud än kläder. Usch.
 
Feminism alltså. Vilket ämne. Vad extremt roligt det är att hylla det. Till alla idioter som inte förstår, och som inte bryr sig, och som är emot det. Det finns inget att vara emot. Det finns inget med feminism som inte är värt att bry sig om. Vi tar ett bildexempel.
 
 
unisex-skjortan från american apparel
 
 
 
och så här ser den ut på kvinnorna.
 
 
en annan unisex-skjorta.
 
 
mm.. juste.
 
Det här är alltså ett väldigt etablerat företag, som finns över hela världen. Jag mår illa. Förstår inte att det här förekommer, eller får förekomma. (unisex, jo visst)
 
Nu ska jag gå och dricka kaffe och göra en pakt med mig själv att aldrig köpa kläder från American Apparel. 
 
hej. Jag heter Sara och jag är feminist.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • En vän säger:

    Bra!!!!

    2013-05-14 | 22:46:41

Kommentera inlägget här: